“Yapay zekanın sadece birkaç şirketin elinde olmaması önemli”

achievable

New member
Roberto Menendez Kendisi dijital baş sorumlusudur. Gelecek Yaşamlarüretimi ve uygulamasına adanmış bir şirkettir. robotik Sağlıktan konaklamaya kadar pek çok sektörde Bu Cuma, 14 yıldır geleceği şekillendirecek konuların derinlemesine analiz edilmesine hizmet eden bir tartışma ve yansıma forumu olan Cornellà Creació'da bir konferans verecek.



EL PERIÓDICO, Menéndez ile “sosyal robotlar” olarak adlandırdığı şeyler ve aşağıdakiler gibi diğer gelişen teknolojiler hakkında sohbet edebildi: yapay zeka (AI).


Yapay zekayı ateşin keşfiyle karşılaştırın. Şu ana kadar ne gibi katkılarda bulundunuz?


Yapay zeka pek çok refah getirdi, özellikle de onu kullanan şirketlere rekabet avantajı sağladı. Yapay zeka, insanoğlunun evriminde bir sıçramayı temsil ediyor. Daha önce ateşi kullanmayı bilenlerle bilmeyenler arasındaki fark çok büyüktü. Artık yapay zekayla birlikte, yeteneklerdeki bu artışı nasıl kullanacağını bilenler arasında sahip olacağımız fark da çok büyük olacak. Toplumun teknolojik gelişmelere sahip olanlar ile bunları benimsemek istemeyenler arasında bölünmesi tehlikesiyle karşı karşıyayız. Zaten cep telefonuyla da görüldü, onu kullanmayan herkes sosyal olarak dışlanıyor.



Aynı şeyi üretken yapay zeka için söyleyebilir miyiz?


Evet, üretken yapay zeka bir hayalin gerçekleşmesidir.


Ancak şu anda bu uygulamalar metin, ses veya video üretmenin ötesine geçemiyor…


Evet, bir yıl önce neredeyse böyle bir şey yoktu, bize bilim kurgu gibi geliyordu. OpenAI'ye göre önümüzdeki aylarda GPT-4.5 yayınlanacak ve bu inanılmaz olacak. Teknolojinin katlanarak arttığı bir dönemdeyiz.



ChatGPT hızlandırdı iş kariyeri Yapay zekanın hakimiyeti için. Bu teknoloji için rekabet eden şirketlerin halihazırda tekel olarak hareket etmekle suçlanan şirketlerle aynı olması bir sorun değil mi?


Evet, bizi ilgilendirecek çok büyük bir sorundur. OpenAI, bilgi paylaşımına yönelik bir girişim olarak doğdu ve Microsoft'un devreye girmesiyle bu durum değişti. Çok güçlü bir teknolojiye sahibiz ve bunun sadece birkaç şirketin elinde olmaması önemli. Bu, tehlikeli güç yoğunlaşmalarına yol açabilir.


Bize sattıkları sistemlerin gerçekten iyi olup olmadığını bilmiyoruz. Büyük şirketler nasıl çalıştıkları veya hangi verilerle eğitim verdiklerine ilişkin teknik ayrıntıları gizler.


İşte böyle. Samsung, hassas veriler topladığı ve benzer bir siber güvenlik tehdidi oluşturabileceği gerekçesiyle ChatGPT'nin kullanımını yasakladı. Öyle olsa bile toplumun yaklaşmakta olan teknolojik ilerlemeden kopmaması önemlidir.


Başarısız olan ve hakkında bilgi sahibi olmadığımız sistemlere nasıl güvenebiliriz?


Evet ama insanların da kusurları var. Bu araçları dikkatli kullanmalıyız; ChatGPT'nin size söylediği her şey doğru değildir.


O hesaplamak 2026 yılına kadar yapay zeka ve veri merkezlerinin tüketebileceği ülkeler kadar enerji Japonya gibi. Bu yoğun tüketim nasıl birleşiyor? Enerji ve iklim sorunlarımız var?


Yapay zekanın ve aynı zamanda kuantum hesaplamanın iyi yanlarından biri, sorunları insanlardan daha hızlı çözebilmesidir. Yenilenebilir enerjiler alanında daha verimli olmaya çok yardımcı olabilir.


Futura VIVE'daki çalışmanızın yapay bilince odaklandığını söylüyorsunuz. Neden bahsediyorsun?


Demek istediğimiz, bir sosyal robotun karşısında olduğunuzda onun zeki olduğu perspektifine sahip olduğunuzdur. Elbette robot bilinçli değil ama empati oluşturabilmek için o hissi vermeleri önemli. Bu yüzden antropomorfiktirler (insan görünümündedirler).


Sosyal robotların pratik kullanımları nelerdir?


Bunları huzurevlerinde özellikle Alzheimer hastalarına bilişsel terapilerde yardımcı olması için kullanıyoruz. Robot onlarla konuşuyor, müzik çalıyor, onlara gençlik fotoğraflarını gösteriyor veya hap almalarını hatırlatıyor. Yaşlıların televizyon karşısında olmasından daha interaktif bir şey. Ayrıca kişiyi, ateşini, düşüp düşmediğini tespit eden devriye robotu pilot projemiz de var. Bunlar en güzel kullanımlardır.


Müşteri hizmetlerini robotlarla mı değiştiriyorsunuz? Telesekreterler zaten çok fazla hayal kırıklığı yaratıyor


Telesekreterleri de sevmiyorum. Bir otele gittiğimde her zaman robottan önce bir kişiye giderim ama uzun bir kuyruk varsa robot ilgi çekici olabiliyor. Bir yedek değil, tamamlayıcıdır. Teknolojiye yer var, insana da yer var.